Tegyük ki a szűrét

2014. máj 28.



Kedves Piackutató Kollégák! Ti tényleg hisztek az úgynevezett iparági szűrőben? Tudjátok, arra a kérdésre gondolok, amelynek az a küldetése, hogy kizárja a válaszadásból bizonyos szakmák képviselőit, továbbá e nemkívánatos egyedek összes rokonát és ismerősét. Arra a kérdésre gondolok, amelyik évtizedek óta amolyan kötelező eleme minden kvantitatív kérdőívnek, annak ellenére, hogy teljesen idegen a 21. századtól, a digitális kortól.

Egyáltalán mi a célja ennek a szűrésnek? Az, hogy ne kerüljenek a mintába szakmabeliek, akik válaszaikkal torzíthatják az eredményeket, vagy a kérdőívből olyan információkhoz juthatnak, amelyekhez semmi közük? Hát jó. Én éppenséggel piackutató vagyok, ennek ellenére sosem akadnék fenn ilyen szűrésen. Ha mindenáron ki szeretnék tölteni egy kérdőívet, „elfelejteném”, hogy piackutatással foglalkozom. Fifikás, nem? Egy valamirevaló kutató, egy dörzsölt marketinges csont nélkül kijátszhatja ezt a kérdést.

A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy egy gondosan megszerkesztett – rokonságra, baráti körre, üzlet- és tettestársakra kiterjedő – iparági szűrőkérdés a potenciális válaszadók nem kevesebb, mint 20-25 százalékát ebrudalhatja ki a kérdőívről. Nem tévedés: minden negyedik-ötödik embert. Abban a korban, amikor marketingesnek lenni trendi, amikor a fiatalok fele a médiában akar dolgozni, ez az arány egyáltalán nem meglepő.

Szóval ez a 20-25 százalék egytől egyig veszélyes a kutatásunkra nézve? Ugyan! Ők azok, akik őszintén válaszoltak a szűrőkérdésre, és hoppon maradtak: egyikük olvasószerkesztőként dolgozik egy gasztromagazinnál, másikuk marketingasszisztensként kimutatásokat készít, kávét főz és postára rohangál, a harmadik pedig darukezelő, de a baráti társaságában van egy srác, aki most helyezkedett el egy reklámügynökségnél. Ők az a 20-25 százalék, aki nem kell. Átlagos fogyasztók, akiknek a véleményére, szokásaira nem vagyunk kíváncsiak, csupán azért, mert képtelenek vagyunk megszabadulni egy berögződéstől, ami felett eljárt az idő. A saját csapdánkba esünk ezzel: hiszen abbéli igyekezetünkkel, hogy jobbá tegyük a mintát, mindent elkövetünk, hogy valóban torz legyen.

Az meg már csak hab a tortán, hogy miközben az iparági szűrés éberen őrködik a felett, nehogy egy kósza médiamunkás kiszagolja a nagy titkot, és másnap vezércikket írjon belőle, addig a népszerű blogger elé senki és semmi nem gördít akadályt. Mint ahogy nyugodtan válaszolhat a kérdőívekre az is, aki rendszeresen fórumozik, éjjel-nappal posztol a Facebookon, vagy akinek több száz, netán ezer követője van a Twitteren.

A digitális korban tömegek „dolgoznak” a médiában. Most akkor szűrjünk ki mindenkit?
Persze. De van egy másik megoldás is: hagyjuk a fenébe ezt az egészet.

Kurucz Imre

Posted by NRC Marketingkutató in : Egyéb, Nincs hozzászólás a(z) Tegyük ki a szűrét bejegyzéshez

Szóljon hozzá!

You must be logged in to post a comment.

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!