Serfőző Lili: A kuponos vásárlás lélektana – avagy többet ér a kiskakas gyémánt félkrajcára?

2012. aug 11.



Egyre nő a kuponos oldalakon vásárlók száma; minden nyolcadik internetező élt már ezzel a vásárlási formával. A tipikus kuponos vásárló budapesti nő, aki jellemzően wellnesst, éttermi fogyasztást, szépségápolási szolgáltatást vásárol ilyen módon. Kipróbál új dolgokat, és közben úgy érzi, spórolni is tud. A kupont kínáló cégek szándéka persze túlmutat az akciókon: cél a fogyasztói kör növelése. De vajon működik-e a mézesmadzag-effektus?

A cikk adatai az NRC 1000 fős, a felnőtt magyar internetezőkre reprezentatív kutatásából, valamint egy 500 fős, a kuponos oldalakon vásárlókat vizsgáló online felmérésből származnak. Az adatfelvételekre 2012. március végén került sor.

A kuponos vásárlókról általában
A felnőtt magyar internetezők 13%-a, több mint félmillió ember vásárolt már valamilyen kuponos vásárlói oldalon. Kik is ők valójában? Az internetezők demográfiai profiljához képest a kuponos vásárlók között felül vannak reprezentálva a nők, ami azért különösen érdekes, mert az összes online vásárlón belül egyértelműen a férfiak vannak többségben. A női vásárlói többlet nagy valószínűséggel abból ered, hogy az oldalakon kínált termékek/szolgáltatások között jóval nagyobb arányban találunk kifejezetten hölgyeket megszólító akciókat, ráadásul a hölgyek alapvetően nyitottabbak az akciók irányába. A budapestiek aránya szintén kiemelkedő, ami az ajánlatok főváros-központúságával hozható összefüggésbe, ám a tendencia – a kínálat szélesedésével – vélhetően a kiegyenlítődés irányába fog mutatni.

Hol, hogyan és mit kuponoznak?
A kuponos vásárlói oldalak közül a legismertebb és legtöbbet használt két oldal a közösségi vásárlás hazai úttörőjének számító Bónusz Brigád, valamint a nemzetközi hátterű Kuponvilág. A legnépszerűbb szolgáltatások a szállás-wellness, valamint az éttermi fogyasztás, amelyeket a vásárlók egyharmada próbált már ki. Ezt követi a szépségápolás és szabadidős program, melyet egynegyedük vett igénybe.
Az ajánlatokról közel 90% e-mailen keresztül kap értesítést, ami nagyon jól mutatja, hogy ez a fajta vásárlás jellemzően impulzus vásárlás: nincsen olyan termék vagy szolgáltatás, amit kifejezetten keresnének a vásárlók, hanem az elérhető lehetőségek közül a számukra legcsábítóbb ajánlatot választják ki. Négyből egy vásárló azonban közvetlenül a kuponos oldalakra is ellátogat tájékozódás céljából, emellett pedig a Facebook is jelentős kommunikációs csatornának számít, hiszen a vásárlók egyötöde itt értesül a friss akciókról.

Hogyan hat a kuponos oldalak jelenléte a vásárlásra?
Teljesen jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon a folyamatos akciók hogyan hatnak a vásárlókra? Gyakoribb vásárlásra ösztönzi őket, vagy esetleg érdektelenné válnak egy idő után, hiszen már nem érzik, hogy ez egy soha vissza nem térő alkalom?
A felmérés szerint a kuponos vásárlók egyöntetűen egyetértenek azzal, hogy az akciók, amelyeket ezek az oldalak kínálnak, vonzóak, és ez arra ösztönzik őket, hogy új dolgokat próbáljanak ki, akár olyan termékeket, szolgáltatásokat is megrendeljenek, amelyeket egyébként eszük ágában sem volt. A legnépszerűbb ajánlatok (wellness, szépségápolás, éttermi fogyasztás, szórakozás) esetén a vásárlók mintegy fele érzi úgy, hogy a kuponok hatására gyakrabban vesz igénybe ilyen szolgáltatást.
Mindezek ellenére a spórolás érzetét kelti bennük a kuponos vásárlás. De vajon tényleg spórolni lehet ezeken az oldalakon, vagy a széles kínálat és a sok lehetőség túlköltekezéshez vezet? A számok azt mutatják, hogy nagyjából minden harmadik-negyedik vásárló érzi úgy, hogy az akcióknak köszönhetően valójában többet költ, a többség tehát vagy nem érzékel számottevő különbséget, vagy ténylegesen spórolni tud a kuponok segítségével.

 

Kinek éri meg a kupon?
Amint láttuk, a vásárlónak megéri, hiszen kedvezményesen, ezáltal a szokásosnál többször vásárolhat meg különböző szolgáltatásokat, kipróbálhat új dolgokat úgy, hogy a pénztárcája sem szenvedi meg. De vajon a szolgáltatásokat kínáló cégnek is megéri ez az értékesítési forma? Az akción túl generálnak-e keresletet a kuponok, vagyis ha valaki megvásárolja kedvezményesen a szolgáltatást, és az tetszik neki, akkor hajlandó-e később teljes áron újra megvásárolni? Az adatok azt mutatják, hogy van növekedési lehetőség a cégek számára a kuponos vásárlásokon keresztül. A vásárlók közel kétharmada talált már ugyanis olyan szolgáltatást, amelyet szívesen igénybe venne máskor is, minden ötödik vásárló pedig legalább egyszer vissza is tért.





Posted by NRC Marketingkutató in : FMCG, Nincs hozzászólás a(z) Serfőző Lili: A kuponos vásárlás lélektana – avagy többet ér a kiskakas gyémánt félkrajcára? bejegyzéshez

Szóljon hozzá!

You must be logged in to post a comment.

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!