A piackutatás és a félreértelmezett hősködés

2013. máj 30.



Image title

A szakma jeles képviselői nap mint nap harcolnak azért, hogy a piackutatás megkapja a maga székét a döntéshozatal asztalánál. Egyre többször fordul elő, hogy magukat okosnak gondoló emberek kikerülik a piackutatás folyamatát. A téma most különösen népszerű a szakmán belül. Mindez előjele lehet mindannak, mi vár a jövőben a kutatókra: hogyan is tudják ötleteiket, meglátásaikat kamatoztatni?

Mégis, túl sok piackutató gondolja úgy, hogy a szakma értéke, létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, és annak problémái nem belülről, hanem kívülről erednek, azokért „a többiek” a felelősek. Ez a típusú gondolkodásmód erősödött fel a Twitteren, számtalan blogban és piackutatás témájú hozzászólásban. Általában ehhez hasonló hozzászólásokra kell gondolni:

  • A Netflix elbaltázta. A McDonald’s elbaltázta. A Coca-Cola szintén (nem egyszer.) Bárcsak megkérdezték volna a piackutatókat! Egy több millió dolláros bukást mindössze 100 ezer dolláros befektetéssel sikeresen lehetett volna elkerülni. Ostoba cégek…

Srácok, az igazság az, hogy szükség lenne némi szakmai alázatra.

Nem mindenki értékeli a piackutatás hagyományos formáit. Viszont nehezen találni olyan céget, amely ne értékelné a hasznos információt. Zavaró, hogy sokan úgy hiszik, a piackutatók partvonalra vannak állítva, miközben a cégek meghozzák a rosszabbnál rosszabb döntéseket. Hosszú távon ez a gondolkodásmód nagyon félrevezető.

Miért is?

  1. Valószínűleg lefolytatott a cég valamilyen kutatást.
    Valószínű, hogy nem volt minőségi a munka. Az is lehet, hogy pont azoknak az embereknek a művéről beszélünk, akik nap nap után panaszkodnak, hogy a cégek keveset áldoznak piackutatásra.
  2. A legtöbb céges döntéshozatal a formális eredmények és a zsigeri megérzések kombinációjával születik.
    A dolog részben mindig is így működött, részben pedig a múltbeli kutatási célú költések és azt eredményező sikertelenség következménye. Viselkedés-gazdaságtannal foglalkozó szakemberek folyamatosan arról beszélnek, hogy a hagyományos kérdezz-felelek módszerek mennyire nem működőképesek már. A kvalitatív és kvantitatív elemzés terén is új megközelítések vannak születőben.
  3. Végül, a piackutatás nem old meg minden problémát, válsághelyzetek előrejelzésére/megelőzésére sem alkalmas.
    Van, hogy a kutatást nem lehet elkészíteni. Vagy éppen elkészül, de a lényeg hiányzik belőle.

Sokan, akik egész életükben piackutatással foglalkoztak, mélyen hisznek a szakmában. Tudják, hogy elengedhetetlenül szükség van hagyományos és új módszerekre, ötletekre, és az üzleti világban mindig meglesz az igény a fogyasztó megértésére, meghallgatására.

Amikor embereket hallunk azon lamentálni, hogy mennyien nem értékelik a szakmát, nem tehetünk mást, mint a szociálpszichológiai fogalomra, a felsőbbrendűség illúziójára gondolunk, amely tendencia azt jelenti, hogy egyes emberek túlértékelik önmagukat másokhoz viszonyítva. Ügyfelek és megoldásszállítók, kutatók és nem kutatók, mi mindannyian részesei vagyunk egy-egy vállalat sikerének. Egyikünk sincsen monopolhelyzetben egyetlen szakértői területet tekintve sem.

Piackutatás Hírek, www.piackutatas-hirek.hu

Posted by NRC Marketingkutató in : Egyéb, Nincs hozzászólás a(z) A piackutatás és a félreértelmezett hősködés bejegyzéshez

Szóljon hozzá!

You must be logged in to post a comment.

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!