Pancza Judit: Forralt bor

2012. dec 18.



Hideg, tél, hóesés, közelegő karácsony, fenyő- és fahéjillat. Mi sem illik ehhez jobban, mint egy finom forralt bor. Na de milyen? Klasszikus, gyümölcsös, erősen fűszeres, vörös- vagy fehérborból? – rengeteg kérdés merül fel. A legegyszerűbb és legszórakoztatóbb választás valószínűleg kisétálni a Vörösmarty térre, és a karácsonyi vásárban bolyongva végigkóstolni a teljes kínálatot. Hiszen ott aztán bőséges a választék, ráadásul mindjárt ehetünk is mellé sült kolbászt, csülköt vagy finom kürtös kalácsot. Ez azonban kissé költséges és időigényes mulatság, sokkal jobban jöhetünk ki, ha otthon, magunk készítjük el, ahol a finom forralt bor illata igazi meghitt hangulatot varázsol a lakásunkba. A kérdés újra felmerül: milyet főzzünk? Ha beírjuk a Google-be a forralt bor recept keresőszót, több mint 95 ezer találatból válogathatunk: receptoldalak, blogok, videók – klasszikus, fűszeres, gyümölcsös, csokis, chilis, a külföldi receptekről nem is beszélve. Nehéz a választás, ezért úgy döntöttünk, azt tesszük, amihez értünk: elemzünk, méghozzá adatok helyett most forralt borokat! Mondanom sem kell, mennyire népszerű volt a projekt…



Forralt bor tesztünkben megvizsgáltuk a legnépszerűbb recepteket: a Híreset, a Narancsos egzotikust, a Klasszikust, a Svédet és végül egy előre elkészítettet is. A részletes receptleírások megtalálhatók a www.clementine.hu/forraltbor oldalon.A forralt bor akkor a legfinomabb, ha nem egyfajta borból készítjük, tesztalanyaink alapjául ezért a 2010-es Teleki Cuvee-t választottuk. Mind a négy általunk főzött italhoz ezt használtuk, az alapanyagon tehát nem múlt a siker. A tesztelők csapatát a Clementine Consulting 6 munkatársa (F: 2 fő, N:4 fő) adta, akik alig várták, hogy megkóstolhassák a forralt borokat. A tesztsorán elkészítettünk ötféle forralt bort, melyeket a munkatársak megkóstoltak és értékeltek: néhány szóban jellemezték az italokat és felállították saját sorrendjüket. A jellemzéseket a használt szavak és jelzők szempontjából vizsgáltuk az SPSS szöveganalitikai modulja, a Text Analytics segítségével. A forralt borok értékelése mellett található ábrák a leírásokban található szavakat és jelzőket mutatják, valamint azt is, melyeket említették együtt.

Híres

Ez a forralt bor volt az egyik legnépszerűbb, a 6 tesztelőből 4 is első helyre sorolta. Sikerének oka valószínűleg az, hogy ez volt a legédesebb és egyben a legkevésbé borra emlékeztető ital, ahogy ez a vele kapcsolatban használt jelzőkből is látszik:

Összesen 30 különböző kifejezéssel írták le ezt a forralt bort a tesztelők, ezek közül is leggyakrabban az édes, a fűszeres és a kellemes szavakat használták. Ez volt az az ital is, amelyikről leginkább a karácsonyi hangulat jutott eszébe az értékelőknek:
“…felidézi az ünnepek hangulatát..”
“…mintha egy bögre igazi karácsonyi süteményt innék..”

Híres
Híres


Narancsos egzotikus

Az előző teljes ellentéte lett. Kevesebb, csak 22 jelzőt használtak az értékelésére, és ahogyan az ábrán is látszik, kevés olyan szó akad, ami mindkét italnál előfordult volna:

A leggyakoribb jelzők itt a csípős, a savanyú és a kesernyés voltak, ami a belekerült gyömbérnek és a sok citrusfélének köszönhető. Tényleg különlegesre, kicsit egzotikusra sikerült ez az ital, emiatt aztán a karácsonyra sem asszociált senki:
“… ez a forralt bor egyszerre volt csípős és keserű..”
“… Kissé csípős és savanykás, érdekes ízű. Nekem nem ízlett…”

Narancsos egzotikus
Narancsos egzotikus


Klasszikus


Ebbe a borba az előzőekhez képest jóval kevesebb fűszer került. Ez az értékelésekben használt szavakból is visszatükröződik:

A leggyakrabban használt jelzők az erős, a határozott és a jellegtelen voltak. Ezekben a jellemzésekben fordult elő a legtöbb tagadó szerkezet, amelyekkel a forralt bor fűszerességét, “izgalmasságát” hiányolják:
“…úgy gondolom, hogy a klasszikus ízvilág ma már nem túl izgalmas…”
“…jellegtelen, de erős…”

Klasszikus
Klasszikus


Előre elkészített

Ez lett pihenésképpen a negyedik, ami egy ízesített fehérbor, csak melegítenünk kellett.

Ez az ital nem mozgatta meg túlságosan az értékelőink fantáziáját, a legkevesebb 11 jelzővel jellemezték. A leggyakoribb ezek közül az édes és az egyszerű volt. Ez az ital abból a szempontból is kilógott a sorból, hogy fehérbor volt az alapja, de ezt többen inkább pozitívumként emelték ki:
“…támogatom a fehér forralt bort…”
“…végre finom fehérborízű…”

Előre elkészített
Előre elkészített


Svéd

A legérdekesebb fűszerezésű forralt bor maradt utoljára: ebbe került a mandula és a mazsola, ami a főzés után is igencsak finom csemegének bizonyult.

24-féle jelzővel írták le az élményt, legtöbbször a finom, az édes és a gyümölcsös szavakat használták az értékelők, sőt a finom szó ezen ital esetében került elő legtöbbször:
“…Ez a forralt bor finom volt, jól kiérződött a mandula íze..”
“…Nem túl édes, vedelhető, nagyon finom…”

Svéd
Svéd


A Clementine ajánlata

Hideg, téli estékre, karácsonyi hangulat felidézésére, a Híres, Jamie Oliver féle, ráadásul klementines ízesítésű forralt bor, kevésbé édes szájúaknak pedig a Svéd glögg receptje.

Pancza Judit

5 éve dolgozik a Clementine Consultingnál (korábban SPSS Hungary) elemzőként, tanácsadóként. 2008-ban az Óbudai Egyetemen informatikus közgazdászként végzett, azóta foglalkozik adatelemzéssel.Fő területe a magyar nyelvű szöveganalitika és annak üzleti alkalmazásai.






Posted by NRC Marketingkutató in : Egyéb,

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!