Mobilkutatás: app vagy browser?

2013. dec 07.



Nem kérdés, hogy a közeljövő a mobilkutatás előretörését fogja hozni – a megkérdezések mind nagyobb hányada történik majd valamilyen mobileszközön, még akkor is, ha ez olyan kompromisszumokat igényel (például a kérdőívek hosszát illetően), amelyekre ma még sem a piackutatók, sem ügyfeleik nem igazán nyitottak.
A folyamatnak azonban még az elején járunk, így a konkrét megvalósulás tekintetében inkább kérdőjeleket látunk, semmint kiforrott válaszokat. A „hogyan” kérdésére nincs egyetlen megalapozott válasz, a piacon több megoldással is kísérleteznek, és nem dőlt még el, melyik lesz a befutó – már ha egyáltalán bármelyiknek sikerül is felülkerekednie.

Itt van például az „applikáció vs. böngésző” dilemma, amely sok más területhez hasonlóan a piackutatási kérdőívek lekérdezésénél is felvetődik. Vajon a mobilos kérdőíveket egy, a készülékre telepített alkalmazásban vagy a böngészőben töltsék ki a válaszadók? Mindkét megoldás mellett vannak érvek, így nem véletlen, hogy a 2012-es Confirmit Market Research Software Survey szerint a 37 országban megkérdezett szakemberek is megosztottak a kérdésben: kétötödük a böngészős, egyötödük az applikációs megoldást tartja hosszú távon életképesebbnek, egyharmaduk pedig mindkét technikában látja a lehetőséget.
Lehet, hogy utóbbiaknak van igazuk, és a szituáció, valamint a kutatási cél dönti el, melyik út a célravezető. Azokat is el akarjuk érni, akik nem használnak számítógépet? Vagy csak kényelmesebbé akarjuk tenni a válaszadást? Mindegy, hogy a megkérdezettek milyen eszközről töltik ki a kérdőívet, vagy kifejezetten olyanokat célzunk meg, akik a mobiljukról válaszolnak? Egyáltalán nem biztos, hogy ezekben az esetekben ugyanaz a megoldás vezet a legjobb eredményre.

ÉRVEK AZ APPLIKÁCIÓ HASZNÁLATA MELLETT
‒ Személyre szabottabb kutatási dizájnt tesz lehetővé.
‒ Nagyobb a válaszadói élmény, emiatt erősebb a kötődés.
‒ Könnyen és zökkenőmentesen integrálhatóak olyan kiegészítő funkciók, mint a fotó- és videokészítés vagy a vonalkódok leolvasása. A naplós kutatásokba emlékeztetők építhetőek be, amelyek személyre is szabhatóak (pl. bizonyos időszakokban nem jeleznek).
‒ Lehetőség van a kutatásokhoz kapcsolódó helymeghatározásra. Rögzíthető a válaszadás helye (geo-tagging), és a tartózkodási hely függvényében is „dobhatóak fel” kérdőívek (geo-triggering).
‒ Offline módban is végezhető az adatgyűjtés: a kérdések az internetkapcsolat megszakadása esetén is megjelennek, és megválaszolhatóak.

ÉRVEK A BÖNGÉSZŐ HASZNÁLATA MELLETT
‒ Nem igényli az applikáció letöltéséhez szükséges bizalmat, használatához nincs szükség mobilpanelre.
‒ Mivel a mobiltelefonok széles spektrumán használható (még az egyszerűbb típusokon is), így a célcsoport nagyobb elérését biztosítja, mint az e tekintetben kötöttebb applikációk. Emellett a készülék és az operációs rendszer típusából adódó torzítással sem kell számolni.
‒ Online-mobil hibrid kérdezésre is lehetőséget teremt. A válaszadó maga döntheti el, hogy számítógépről vagy mobileszközről tölti-e ki a kérdőívet.
‒ Ma még lényegesen olcsóbb megoldás, mint egy applikáció fejlesztése.

Forrás: Screen Wars (Research World, 2013. május‒június)

Posted by NRC Marketingkutató in : Módszer, Nincs hozzászólás a(z) Mobilkutatás: app vagy browser? bejegyzéshez

Szóljon hozzá!

You must be logged in to post a comment.

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!