Hivatásos fogyasztók – 2035

2014. Júl 01.



A jövőben az olyan cégek, akik fogyasztói insightokra vágynak, „hivatásos fogyasztókhoz” fordulhatnak majd. A hivatásos fogyasztók feladata, hogy éljék mindennapi életüket, információikat osszák meg vállalatokkal, és segítsék őket az üzleti kihívások megoldásában. Az alábbi cikkben egy hivatásos fogyasztó bőrébe képzeltük magunkat. Időpont: 2035.

Ha visszatekintek, hihetetlennek tűnik számomra, hogy korábban a cégek pénzt adtak az embereknek, hogy véleményüket megszerezzék; különféle csoportokba invitálták őket, és másfél órán keresztül úgy kellett tenniük, mintha érdekelné őket az adott márka, 5-10 ezer forintért cserébe. Hihetetlen, hogy a fogyasztókat kreditpontok, sorsolás vagy némi készpénz ellenében sikerült meggyőzni arról, hogy töltsenek ki végtelennek tűnő kérdőíveket; mindez aztán az online közösségek megszületéséhez vezetett, ahol a gondolataik kifejezésére, egy-egy céggel kapcsolatos érzéseik, véleményeik prezentálására kérték őket, a részvétel öröméért és idővel némi aprópénzért cserébe. Aztán ennek is vége lett. Azt sem könnyű elhinni, hogy a fogyasztók ingyen adták ki személyes adataikat az online térben, a vállalatokkal való interakciójuk során.

Korábban voltak a piackutatók és az insight szakemberek…


…a feladatuk abból állt, hogy begyűjtsék az adatokat – különféle pénzügyi ösztönzőket lebegtetve a fogyasztók előtt, rábírva őket a válaszadásra –, értelmezzék azokat, majd ezeket a fogyasztói perspektívákat megismertessék a cégekkel. Ők voltak a közvetítők. Projekteket és módszereket alkottak, rábírtak fogyasztókat arra, hogy kísérleti nyúlként ugorjanak bele ezekbe, az insightok létrehozása céljából – ezeket az insightokat aztán a vállalatok vagy felhasználták, vagy nem. Olyan volt az egész, mintha a fogyasztók maguktól meg sem bírnának szólalni.

A dolgok megváltoztak…

A nevem petra, fogyasztó vagyok. Méghozzá profi. A munkám ugyanis az, hogy fogyasztó legyek.

A nagyvállalatok a túlélés miatt rá vannak kényszerülve az alkalmazkodásra. Folyamatos változások zajlanak a szakmában. Amikor 2015-2025. Között a legtöbb jelentős kutatóvállalat tönkrement, egyértelművé vált, hogy nincs olyan cég, amely ne bukhatna el, függetlenül a nagyságától. Muszáj válaszolniuk a folyton változó fogyasztói igényekre, méghozzá azonnal – az átalakulás a szemünk előtt történik.

Ami engem illet, a google platformján tevékenykedem. Ennek van a legtöbb értelme, ha életkoromat és érdeklődési körömet figyelembe vesszük. A technológiával, a fiatalos életstílussal kapcsolatos brandek mind-mind jelen vannak a google-birodalomban. Ahogy idősödöm, előfordulhat, hogy más platformot választok majd.

A pénzszerzésre három alapvető módszer áll rendelkezésemre. Először is valamennyi személyes adatomat megadtam (eladtam) a google-nak. Tényleg mindent. Rögzítik az életrajzi adataimat, a tartózkodási helyemet, a különféle vállalatokkal folytatott interakcióimat, a vásárlásaimat… mindent. Érzéseimet, gondolataimat folyamatosan megosztom a google+ felületén (a google pedig rögzít mindent, amit megosztok).

A platformnak minden egészségügyi és állampolgári adatomhoz is hozzáférése van. Mindennek megfelelően úgynevezett feliratkozási díjat kapok, a cégek pedig mindenféle menő elemzést végeznek rajtam abból kiindulva, hogy én és a többi kollégám mit érzünk, mit gondolunk, és hogyan reagálunk lelkileg. Adatainkat arra használják, hogy a fogyasztói változásokra reagáljanak, illetve megpróbálják előre jelezni a jövőt.

A második pénzszerzési mód számomra az úgynevezett speciális kutatási projektek. A platformon keresztül egy adott cég kérést intéz a fogyasztókhoz, általában valami olyasmit, hogy vegyenek részt egy kihívást jelentő feladatban. A részvételért fizetést kapunk – általában olyan kihívásról van szó, ami „kívül esik a komfortzónánkon”. Nem egy sima kérdezz-felelek, mint a régi időkben. A legutóbbi ilyen, amiben részt vettem, arról szólt, hogy kaptunk 24 órát, hogy szétszabdaljuk egy étterem jelenlegi design-ját, és újat tervezzünk helyette, megoldva ezzel a cég számára sok problémát. A feladat egy része digitális volt, más része pedig a valóságban zajlott – az első két órában valóban az étteremben jártunk, és kezünkben kalapáccsal romboltunk. Az újratervezéssel kapcsolatban szabad kezet kaptunk, ahogy digitális téren is. Baromi sokat dolgoztunk, de megérte.

Végül a harmadik pénzszerzési lehetőség az ún. „flash mob insight”, ebben van a legtöbb pénz. A projekt során több profi fogyasztó tartózkodik egy megadott időben, megadott helyen (akár virtuális, akár valós a hely). A módszer lényege az, hogy nem a megbízónak kell felismernie az adott problémát, és nem neki kell meglelni a megoldást sem – mindez a hivatásos fogyasztók feladata. Olyan módszer ez, amely során a cég bizonyos értelemben magára hagyja a fogyasztókat, saját tapasztalataikra bízza őket. Mi, a profi fogyasztók pedig elvégezzük a magunk feladatát, majd a meglelt problémákkal kapcsolatos megoldásokon ügyködünk. A megbízóknak ez a megoldás olcsóbb, mi mégis sok pénzt profitálunk belőle – minden közreműködő fogyasztó részesedést kap.

A múltban a vállalatok voltak felelősek a megoldásért…

Többnyire olyan céljaik voltak, melyek a menedzsment vízióin alapultak, vagyis hogy a vezetés hova szerette volna a céget eljuttatni. A gazdasági válság évei alatt láthattuk, hogy a cégek vezetése olykor túlzottan ragaszkodott ehhez a vízióhoz, és emiatt nem vették észre a szemük előtt végbemenő változásokat. Elkerülte a figyelmüket a guruló labda, pedig ez a labda nem mást, mint a fogyasztókat jelképezte.

A cégeké volt minden hatalom. Ezt a hatalmat közvetítőkön keresztül is gyakorolták – ezek voltak azok, akik abból éltek, hogy a fogyasztói viselkedést kutatták. Ma már más a helyzet. A fogyasztók elsöpörték a közvetítőket. Mi magunk vagyunk azok, akik a kutatást végzik. Mi fogyasztók kerültünk a középpontba, és ma már mi rendelkezünk a legnagyobb hatalommal, most, 2035-ben.

Forrás: piackutatás hírek,
Www.piackutatas-hirek.hu

Posted by NRC Marketingkutató in : Egyéb, Nincs hozzászólás a(z) Hivatásos fogyasztók – 2035 bejegyzéshez

Szóljon hozzá!

You must be logged in to post a comment.

Kapcsolat

NRC Kft. 1034 Budapest, Kenyeres utca 28. www.nrc.hu

piackutatas@nrc.hu
Facebook Twitter

Küldjön üzenetet nekünk!